יום שלישי, 21 במאי 2013

Welcome To Japan



Welcome To Japan
The strokes

If we don't watch the sun
It will rise
If we don't take our time
It's not wise

Putting posters up
For your band (Hey, we're playing ... come by)
Now I'll tear them down
With my hand

I didn't want to notice
Didn't know the gun was loaded
Didn't really know this
What kind of asshole drives a Lotus?

Come here and go get with me
I wanna see you Wednesday
Come on, come on, come over
Take it off your shoulder
Come on and pull me over
We gotta get to work now
Sliding it off your shoulder
As we're falling over

Oh, welcome to Japan!
Scuba-dancing!
Touchdown!

I didn't want to notice
Didn't know the gun was loaded
Didn't really know this
What kind of asshole drives a Lotus?
I didn't want to bore you
Didn't wanna pick up your shit for ya
I've been ready to do this
I'll be there

Come here and go get with me
I wanna see you Wednesday
Come on, come on, come over
Take it off your shoulder
Come on and pull me over
We gotta get to work now
Sliding it off your shoulder
As we're falling over

You did it alone
You did it for fun
You did it for everyone who's on the run
You're not just a friend
You'll be born again
We'll be in this race until the very end
He lives on the phone
He cheats on his clone
You'll never believe me 'til you're on your own

Comes in once a month
And he never leaves
He said he is broken
Yet he lives free
Didn't wanna floor ya
I didn't wanna be there for ya
Didn't wanna warn ya
 I'll be there
------

 אם מוותרים על ניסיון הבנה כוללני של Welcome To Japan , אפשר להסתפק באפשרות לראותו כמתייחס ל- China Girl , גם אם הקשר נראה רופף ואנקדוטלי. זה האחרון, (או הראשון..) נולד בין בואי לאיגי פופ, אשר כתבו אותו יחד בתקופת ברלין של בואי, ונכלל באלבומו של פופ- Idiot



הרקע- התאהבות פופ בזוגתו של שחקן צרפתי, שהסתובבה באותה טירה בה הוקלט האלבום. פופ והגב' תקשרו ללא שפה משותפת. מעבר למאבק הכוחות, השפות השונות, או לשאלה המוסרית ולסוד, קיבל הטקסט משמעות של מפגש בין מערב למזרח, השתלטות מערבית וכו'..
מס' שנים מאוחר יותר רקח  בואי  את  הגירסא שלו וליווה אותה בקליפ מתקתק, באלבום שהפך אותו לכוכב מצעדים לזמן מה.  



ההקבלה האסוציאטיבית של WTJ לגרסת בואי, נובעת ממספר מאפיינים דומים בשני השירים:
שניהם בולטים  באלבומים שהם בחלקם (אצל בואי באופן מוצהר ובכל האלבום)   עם מאפייני דאנס מועדוניים של אמני רוק  (הסטרוקס , יש לומר, עושים זאת טוב ומעניין יותר) .  אצל בואי,  Let's Dance היה חלק מרוח של תקופה בה שלט הסגנון. אצל הסטרוקס זהו חלק ממבט פרספקטיבי מתרפק שרווח כיום, על אותה תקופה.
שניהם ספוגים אירוניה, מתייחסים לעצמם בקלילות, פארודיים בחלקם, הן בטקסט, הן באופן ההגשה.
בפזמון החוזר ב- CG חוזר בואי על  "ho,ho,ho,ho,ho..little china girl ", ובזה שמלווה את WTJ חוזר "ho,ho,ho.ho.ho..welcome to japan", כמעט באותו משקל, עם עוד כמv 'הו'.  אצל קסבלאנקס,  נוסף  אליו  מלמול- "סקובה-דאנסינג (ריקוד תחת המים?), טאצ'דאון", שניהם שייכים לתרבות יפנית.
בשני השירים מופיעים סמלים מזרחיים שעברו טרנספורמציה מערבית, בהיפוך משמעות קיטשי וכוחני (להבדיל כמובן, בין שני הסמלים במערב). . אצל בואי - Visions of swastikas in my head– הסוואסטיקה, סמל מרכזי בתרבות הההינדית והבודהיסטית, מסמל שפע, מזל, טוּב, עבר הטיה בהזזת 45 מעלות והורדת הנקודות שלו, כדי להפוך להיות צלב הקרס הנאצי (בואי כתב עם פופ את CG בתקופת ברלין כאמור). 
ב- WTJ בשורה שתהפוך ודאי לפופולרית ולמטבע לשון  -"What kind of asshole drives a lotus "- הלוטוס,  צמח מים,  מסמל במזרח  כוח אלוהי, יופי טוהר, חיי נצח, מוטבע כמותג מכונית ספורט בריטית יוקרתית.  התהייה בשיר אולי מעלה שאלה- מי זקוק לזה? שופוני? סתם כיף? או לחלופין, מי שלא רוצה שיבחינו בו (אולי כי נתפס בקלקלה כלשהי..), שלא  ינהג  בלוטוס. 
 אפשרי  שגם WTJ רומז לאפשרות של פיתוי ויחסים אסורים,  שלאחריהם מופיעה אשמה-  לא ידעתי שהאקדח טעון.. איזה אידיוט נוהג בלוטוס..וכו'. יהא אשר יהא מקור האשמה, הוא עומד מיד למול נאום מזכה/מרגיע בסגנון- 'בוא בוא, רוצה לראות אותך ביום רביעי, צריכים לעבוד עכשיו, תוריד את זה מעליך, עשית את זה לכיף..'
כפי ש Comedowne Machine כולו נפתח נפלא עם חריקת גיטרה ב- Tap Out , שלאחריה מקצב תופים/גיטרה/בס מהמם ושורות כמו- "מצאו את העיר שלנו מתחת למים, חייב לשים את היד על משהו חדש, אתה לא רוצה להיות בלי זה"' כך גם WTJ  נפתח  נהדר  אל מקצב אחר ועם השורות- "אם  אנחנו לא מביטים/שומרים על/אל השמש,היא תזרח, אם אנחנו לא לוקחים את הזמן, זה לא חכם".
Comedown machine הוא האלבום החמישי של הסטרוקס, והוא מבריק ומרגש.