יום חמישי, 1 בנובמבר 2018

בית הסתדרות המורים, אולם הופעות



הבלוג חורג ממנהגו כדי לספר את סיפורו של אולם, במה, ואולפן הקלטות.

אולם בית הסתדרות המורים, או כפי שנקרא גם בית המורה, נוסד ב 1966 כחלק מבית הסתדרות המורים ברחוב בן-סרוק בתל-אביב. האולם שימש כמעט מאז היווסדו במשך המחצית השנייה של שנות ה 60, ובמהלך שנות ה 70, כאולם הופעות פומביות, חזרות, וכאולפן הקלטות של שירים, ותכניות זמר ובידור ברשות השידור וקול ישראל. במקביל, שימש גם כאולם הופעות להפקות מסחריות של מוזיקה ובידור.

באמצע שנות הששים הוביל *חנוך חסון, אז עורך תכניות ומפיק בקול ישראל, יזמה להקמת במה המשלבת גם הופעות פומביות וגם אולפן הקלטות עבור רשות השידור וקול ישראל. האולם החדש בבית הסתדרות המורים נמצא מתאים, והושכר על ידי הרשות. 

במהלך השנים הוקלטו בו ושודרו תכניות פומביות רבות. 'מועדון הזמר' בהנחיית מאיר הרניק, יצחק שמעוני ורבקה מיכאלי, ובהפקת רחל הרמתי וחנוך חסון. תשואות ראשונות בהפקת יוסף (פפו) אריה, בהנחיית עופרה סמואל ובעיבוד וניצוח שמעון כהן, לסלו רוט, ו יצחק גרציאני, ובעריכת דליה און-פריזנט ואבי קורן. 'שוב יוצא הזמר' בעריכת גיל אלדמע, בהנחיית שלמה ניצן והשתתפות חבורת רננים, ובהפקת רחל הרמתי. 'שלכם לשעה קלה' בהנחיית אמנים שונים. מופעי שירה בציבור בהנחיית אפי נצר.

'תשואות ראשונות' העניקה במה לכישרונות ולאמנים בראשית דרכם. במהלך השנים הופיעו בה חוה אלברשטיין, שולי נתן, שלמה ארצי, מתי כספי, דורית ראובני, אבי טולדנו, עפרה חזה, נאוה ברוכין, מירי אלוני, מיכל טל, ועוד רבים.

** 'שלכם לשעה קלה' העמידה אמן/ית מסוים/ת במרכז ההופעה. אלו הנחו, שרו, העלו מערכונים, ואירחו אמנים אחרים. עודד תאומי, גדי יגיל, שייקה אופיר, שרגא פרידמן, יהורם גאון, תיקי דיין, חנה מרון, אילי גורליצקי, יוסי בנאי, זהרירה חריפאי, אריק לביא ושושיק שני, בומבה צור, רבקה מיכאלי, גדעון זינגר, אושיק לוי, מייק בורשטיין. כל אלו הנחו את התכנית במהלך שנותיה.

כאמור שימש המקום גם כאולפן הקלטות של הרשות. הוקלטו בו בין השאר שירים רבים של הלהקות הצבאיות ובראשן להקת הנח"ל (כמו למשל 'שיר לשלום', או 'אילו ציפורים', ועוד..), מערכונים של הגשש החיוור, שירים רבים של פסטיבלי הזמר והפזמון, ותכניות של תזמורת קול ישראל בערבית בניצוח זוזו מוסא.


במקביל לפעילות רשות השידור שימש האולם במה להופעות והפקות מסחריות רבות של מוזיקה ובידור. בלט בהן תיאטרון בימות בהנהלת יעקב אגמון, שהעלה מופעים רבים- גילה אלמגור ויוסי בנאי, תל אביב הקטנה, בוסתן ספרדי, איש חסיד היה, עולמו של ז'אק ברל, מופע שירי נעמי שמר, חוה אלברשטיין בתכנית יחיד, יוסי בנאי במופע שירי ברסאנס- 'אין אהבות שמחות'.

התיאטרון העממי של אברהם דשא (פשנל) העלה את 'צץ וצצה' בערב שירי אלתרמן עם בומבה צור, רבקה זוהר, טליה שפירא, עזרא דגן ומנחם זילברמן, את  גדי יגיל עם 'חיי כלב' ועוד. תיאטרון 'יובל' את 'הקוקו והסרפן', את 'רחל', והופעות של חוה אלברשטיין.  גם גיורא גודיק, תיאטרון הבימה, ותיאטרון החאן העלו הצגות באולם.

בנוסף עלו מופעים שונים- להקות צבאיות, להקת פיקוד דיזנגוף, שלישיית התאומים, רביעיית מועדון התיאטרון, שמעון ישראלי, הטוב הרע והנערה, אחרית הימים ואריק איינשטיין במופע משותף- 'יש כיסוי', להקת תמוז, ממפיס סלים, יגאל בשן, חיים משה, ועוד. 

פעילות האולם משקפת תקופה של יצירה בתולדות הזמר העברי, הבידור הישראלי, והרדיו. עשור פלוס שבין אמצע שנות הששים עד למחצית השנייה של שנות השבעים.

*  ובא לציון חסון- סיפורו של חנוך חסון, דודיפדיה, שימור המוסיקה הישראלית, דודי פטימר.







אין תגובות: