יום חמישי, 10 בנובמבר 2022

כתב סתיו

 



כתב סתיו

מילים:  שלמה אבן גבירול או שמואל הנגיד

לחן: ברי סחרוף, רע מוכיח

לכבוד הסתיו שכמעט ונעלם מעונות השנה כאן, לפחות כזה המתואר בשיר (סביר שמדובר בסתיו ספרדי ככל הנראה, ואולי גם בשירת יהודי ספרד, סתיו וחורף חד הם). גם זה המתואר על ידי אלתרמן ב'סתיו עתיק', המכה בתריסים על רעמיו וברקיו, עם מראות השמים הנוסעים רבי שעט ועב, לא ממש נראה כאן שנים רבות. אולי החורף זה הסתיו החדש.  

הסתיו כותב מכתב, בדיו ממטריו, בעט ברקיו, וכף ענניו. המכתב, עלי גן מתכלת וארגמן. את שלל התופעות והמראות גם בחושב במחשביו, כלומר האדם הכותב והאמן, לא מצליח לכתוב, או ליצור באמנות. האדם לא יכול לנשגבות היופי ועצמת הטבע, ומנסה עדיין  למצוא מילים ויצירה. האדמה מתקנאת בשחקים, ומפריחה ערוגות ככוכביהם. אפשר לראות בזה גם כעין מכתב אהבה ודיאלוג בין השחקים לאדמה. דו שיח מפרה. 

ברי סחרוף ורע מוכיח (החושבים במחשבותיהם) כללו את כתב סתיו בפרויקט 'אדומי השפתות' לשירי אבן גבירול. חלוקות הדעות בקשר לכותב – אבן גבירול או שמואל הנגיד. כך או כך, טוב  שיצא לאור באופן בו יצא. 

 מצוין עשו סחרוף ומוכיח שכללו את הקלטת השיר ממופע, בהוצאת הדלוקס של 'אדומי השפתות'. בגרסה זו אורך השיר כפול וכולל דקות של  ג'אם ארוך קצבי ואקסטטי. כל כלי מקבל ביטוי אינדיבידואלי כמעין ייצוג לרכיבי השיר. המיקס  האנרגטי הזה מנגן  את עצמת הקולות והצבעים  של כתב סתיו, ומוסיף לו ממד מוזיקלי נהדר.




 



אין תגובות: